دفتر توسعه بازار و امور بین الملل

در راستای ارتقا صادرات و افزایش دانش تولید کنندگان می‌بایست از پتانسیل‌های موجود در کشور بهره برد. دفتر توسعه بازار برآن است با بکارگیری این پتانسیل‌ها مسیر ورود به بازارهای داخل و خارج از کشور را شفاف‌تر و آسان‌ترکند .
از اهم فعالیت‌ها و برنامه های حمایتی این دفتر می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: 
الف- مطالعات بازار
انجام مطالعات بازار و دست‌یابی به شناخت کامل و جامع از آن در مراحل مختلف مدیریت کسب و کار، می‌تواند راه‌گشا برای افزایش سهم، ورود و تثبیت جایگاه در بازار باشد.
ب- نمایشگاه داخلی و خارجی
از برنامه‌های دفترتوسعه بازار تسهیل و حمایت ارتباطات نمایشگاهی با واحدهای صنعتی است که این خود باعث تعامل بین واحدهای صنعتی با مصرف کنندگان و بازارهای مصرف می‌شود. از جمله مهم‌ترین برنامه‌های دفترتوسعه بازار در بخش نمایشگاه‌ها، معرفی واحدهای صنعتی مرتبط با موضوع نمایشگاه‌های داخلی و خارجی وحمایت از حضور  و بازدید در آن نمایشگاه‌ها می باشد.
ج- حمایت از اعزام هیئتهای  تجاری- بازاریابی
هیئتهای  تجاری- بازاریابی: هیئتی است متشکل از اعضاء خوشهها، واحدهای صنعتی کوچک و واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی که پروانه بهرهبرداری داشته و فعال باشند که به منظورانجام مذاکرات، عقد قرارداد، تسهیل تجارت و رفع موانع و مشکلات صادرکنندگان، بازاریابی، مبادله تجربیات و آشنایی با طرفهای تجاری، بررسی بازار وعملکرد رقبا و شرکتهای تجاری موجود در بازارهدف، تبادل اطلاعات فنی وتخصصی، بررسی ظرفیتهای بازار و آشنایی با قوانین و مقررات تجاری در بازارهدف به سایر کشورها اعزام میگردد. 
د- صندوق ضمانت صادرات
یکی از عواملی که همواره موجبات نگرانی صادرکنندگان را فراهم می آورد، وجود ریسک های سیاسی و تجاری در روند صادرات آنها می باشد، چرا که تحقق هر یک از این ریسکها موجب عدم وصول وجه کالا و خدمات صادره از سوی آنها می گردد. عدم وصول به موقع مطالبات از خریداران خارجی در اغلب اوقات صادرکنندگان را در تنگنای مالی قرارداده و در نتیجه باعث ناتوانی وی در ایفای تعهدات مالی به اعتباردهندگان داخلی و گاهی اوقات منجر به ورشکستگی کامل ایشان می گردد. به منظور تشویق صادرکنندگان به توسعه فعالیتهای صادراتی خود و کاهش نگرانی آنها در این زمینه و ارائه کوششهای لازم، تفاهم نامه ای با صندوق ضمانت صادرات ایران منعقد گردیده است.
هـ- شرکتهای مدیریت صادرات (EMC)
کار این شرکتها ایفای نقش واسطه برای کمک به بنگاههای اقتصادی در جهت ورود به عرصه حضوردر رقابتهای خارجی است.
• انتخاب یک بازار مناسب خارجی؛
• داشتن یک نمایندگی فعال در بازار هدف؛
• انجام تمامی امور در خصوص تحقیق در بازار هدف؛

• تعیین استراتژی قیمت گذاری و ارتقاء فروش محصولات
• پذیرش ریسک نرخ تبدیل ارز خارجی؛‌ 
از دلایل استفاده از خدمات شرکتهای مدیریت صادرات می باشد.
و- نرم افزار صنعتگر
برنامه ای جهت معرفی ظرفیت های صنعتی - تجاری استان اصفهان شامل بیش از 4000 واحد صنعتی فعال
با عرضه شدن گوشی ها و تبلت های قوی با سیستم عامل های چند کاربره و ویژه گی های خاص این ابزارهای سخت افزاری، برنامه نویسان قادر شدند با استفاده از این قابلیتها نسبت به ارائه نرم افزارهای چند سویه 
برنامه ریزی و شاهد عرضه نرم افزارهای کاربردی در فضایIT  باشیم.
این نرم افزار با هدف گیری جامعه صنعتی استان - کشور و در قالب قوانین روی خط(خطوط انلاین) و با قابلیت دسترسی سیستم های همراه و بنا به سیستم عامل اندروید، تحلیل، طراحی و تولید شده است.
این نرم افزار با عنوان نرم افزار صنعتگر در تاریخ 24/4/93 پیشنهاد و در مرحله طراحی و تحلیل قرار گرفت که شامل قسمتهای مختلف بوده و با کاربری صنعتی– تجاری و می تواند در جهت معرفی، مدیریت درخواست، 
ثبت وقایع و رویدادها و ... در خدمت ماموریت های تعریف شده قرار گیرد.
از ویژگی اصلی آن، پیام رسان لحظه ای است که با کمترین هزینه برای کاربران نرم افزار امکان اطلاع رسانی رویدادها و وقایع جامعه صنعتی و تجاری را فراهم می نماید و این خود منجر به دسترسی سریع اطلاعات و استفاده از تسهیلات در جامعه صنعتی و تجاری خواهد شد.
از مهمترین ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
• امکان معرفی و اطلاع رسانی واحدهای صنعتی و تجاری فعال به کاربران نرم افزار
• امکان اطلاع رسانی و ثبت نام رویدادهای تجاری و صنعتی چون نمایشگاه های داخلی-خارجی ، برگزاری تورهای صنعتی و تجاری، دوره های آموزشی و ...
• امکان اطلاع رسانی تسهیلات بانکی و حمایتی صنایع کوچک
• امکان معرفی تسهیلات و امتیازات دولتی به واحدهای فعال کشور
• و ...


لینک نرم افزار صنعتگر
https://cafebazaar.ir/app/com.tasnim.shahraksanat/?l=fa